Site Rengi

BilgiliUsta.com | Aradığınız Her Bilginin Adresi.

Yapısalcılık ve Postyapısalcılık

  • 24 Nisan 2021
  • Yapısalcılık ve Postyapısalcılık için yorumlar kapalı
  • 89 kez görüntülendi.

Yapısalcılık Structuralism: Yapısalcı tahlil bir metni kuran yapının araştırılması, bir tam oluşturan alt personeller arası ilişkilerin tespit edilmesi, bir tümce sayılan yapının öğelerinin bulunması demektir. Rus şekilciliğinin geliştirilmesiyle elde edilen bu tenkit usulü de Ferdinand de Saussure’den etkilenmiştir. Nezaketi yapıt bitirilmiş bir yapıdır/dizgedir ve yapıtı oluşturan parçalar hem birbirileriyle hem de tamla ilişkilidir. Bir bakıma […]

Yapısalcılık ve PostyapısalcılıkYapısalcılık Structuralism: Yapısalcı tahlil bir metni kuran yapının araştırılması, bir tam oluşturan alt personeller arası ilişkilerin tespit edilmesi, bir tümce sayılan yapının öğelerinin bulunması demektir. Rus şekilciliğinin geliştirilmesiyle elde edilen bu tenkit usulü de Ferdinand de Saussure’den etkilenmiştir. Nezaketi yapıt bitirilmiş bir yapıdır/dizgedir ve yapıtı oluşturan parçalar hem birbirileriyle hem de tamla ilişkilidir. Bir bakıma nezaketi yapıtı oluşturan sistemi incelemektedirler. Arkası-zamanlılığı değil, eşzamanlılığı temel almışlardır. Yüzey ve derin yapı kavramları çıkmaktadır. Yapısalcı yazın tenkidinin esas niyeti yüzeydeki yapıda yansıyan somut bilgilerden yazarın metni oluşturduğu ”laf”den yola çıkarak metnin derin yapısını oluşturduğu dizgeyi anlamak ve metnin yüzeysel anlamından uzaklaşarak ”derin anlam”ına erişmektir. Yüzey yapı tahkiye ve anlatı unsurunu, derin yapı ilişki ağı ve iş sistemini temel alır. İmgelerin anlamları birbiriyle kurdukları ilişkiye bağlı olarak kurulmaktadır. Yapısalcı yazın tenkidi Saussure’un ”gösteren” ve ”gösterilen” arasında kurduğu ilişkiyi metne uyarlar ve bu ilişkinin anlaşılmasını güçleştiren, anlamı basitçe tespit etilemeyen ”örtük” kapalı göstergeleri çözmeyi emeller.
Yapısalcılık ve PostyapısalcılıkPostyapısalcılık Yapısökümcülük/Dekonstriksiyon/ Poststructuralism: Todorov, Barthes, Levi-Stratuss, Derrida, Greimas temsilcileridir. Nezaketi yapıt yapısalcılıkta olduğu gibi bir yapı değil, sistemdir. Yazar, sistemi bozarak derinde yer alan yeni sistemi ortaya çıkarmaya çalışır. Batı’nın us merkezli görüşüne karşı çıkan Yapısökümcülük, laf-merkezciliği tenkit etmiş, kelimeleştirilmemiş olanın metnin ruhu olduğunu belirtmiştir. Laf-merkezcilik doğa ötesi bir doğrunun kabulüne katlandığı için dilin anlam üretmediğini, anlamın daha evvel tabiatta var olduğunu belirtir ve tabiatı dilden üstün meblağ. Bu surattan merkezsizlik görüşünü öne çıkarmışlardır. Merkezsizlik Batı çağdaşlaşmasına yöneltilen postmodern bir tenkittir. Metni oluşturan sistemler, gösteren-gösterilen ilişkisine sabreder, ama yapısalcılıkta olduğu gibi gösteren ve gösterilen statik, emin ve değişmez bir anlama sahip değildir. Dinç bir oluşa sahip olan bu ikilik, ebedî bir zincir oluşturur ve bu zincir kesintisiz olarak bir başka gösteren ve gösterilene işarette bulunur. Başka Bir Deyişle gösterenin işaret ettiği gösterilenin bir başka varlığa işaret ettiği unutulmamalıdır. Bu surattan gösterilen bir gösteren olur, başka bir varlığa işarette bulunur ve bu gidişat ilânihaye devam eder. Fark ve erteleme anlamına gelen “differance” terimi öne çıkar.

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ