Site Rengi

BilgiliUsta.com | Aradığınız Her Bilginin Adresi.

Piet Mondrian 1872 – 1944

  • 18 Nisan 2022
  • Piet Mondrian 1872 – 1944 için yorumlar kapalı
  • 37 kez görüntülendi.
Piet Mondrian 1872 – 1944

Hollandalı ressam Pieter Cornelis “Piet Mondriaan” 1912 sonrası Mondrian.Piet Mondrian 1872 - 1944
Piet Mondrian, sanat meyillerinin desteklendiği bir etrafta büyüdü. Ailesinde fotoğraf ve müzik teşvik edilen alanlardı. Mondrian babasından çizim, amcasından da fotoğraf dersleri aldı. Resmi eğitimi, sanat mektebiyle hudutlu kalmamış aynı zamanda felsefe öğrenimi de almıştır. Bu eğitim onun sanat kavrayışını büyük miktarda etkilemiştir. Felsefi çalışmaları, Yeni-plastisizm Neoplastisizm diye adlandırılan yeni bir sanat teoriyi geliştirmesini sağlamıştır. Soyutlamanın sarih ve yalın bir formunu kapsayan yeni-plastik fotoğrafları, günümüze kadar popülerliğine gözetmiştir. Bu tarz beyaz zemin üzerine enine ve boyuna siyah çizgilerden ve 3 ana renkten oluşmaktadır.
Amersfoot, Hollanda da doğan Mondrian, ailesinin ikinci çocuğudur. Mondrian’ın babası Pieter, Lahey Mektebi’nda çalışan acemi bir ressamdı. Amcası ise kendi kendini yetiştirmiş başarılı bir ressamdı. Adlarının doğru yazılışı Mondriaan’lardır. 1905 fotoğrafları The River Amstel ile 1907’deki fotoğrafları Amaryllis arasında Mondrian imzasının söylenişini Mondriaan’dan, Mondrian’a çevirmiştir. Mondrian’lar Ortodoks Kalvinist idiler ve o zamanlar Hollanda da yaygın olan liberal harekete karşı faal bir muhalefet yürütüyorlardı. Babasının teşviki ile Mondrian hocalık niteliği edindi ve ilkokul ve ortaokulda sanat dersleri vermeye başladı. 1892 senesinde sanat alanında kariyer yapma isteği sebebiyle hocalığı bırakmaya karar verdi. Amcasının takviyeyi ile Amsterdam’a Krallık Görsel Sanatlar Yüksekokulu’nde okumaya gitti.
Amsterdam’da sanat dünyası ile hayli içli dışlı olan Mondrian, sanatını sergilemek için resmi sanat gruplarına katıldı. Fotoğrafa olan mahareti sayesinde yaptığı kitap resmetme, çini boyama, portre yapma, çizim dersleri verme ve kanal evinin çatısını dekore etme gibi yan işler ile uyumu sağlıyordu.
Mondrian’ın sanatsal üslubu o zamanlar Hollanda’daki mevcut meyillerden etkilenmişti. En çok da sıkıntılı ve hakikatçi manzara fotoğrafları ve kırsaldaki dereleri ve meraları resimleyen Amsterdam izlenimciliğinden etkilendi. Mondrian bu sanatsal tarzları canlı turuncu ve pembe renkler kullanarak bazı değişiklikler katarak benimsedi. Ayrıca tek bir düzlemde manzara resmi yaptı ve muhtelif motifleri seri halde işledi. Bu motiflere misal; 1900’lerin başlarında esinti değirmeni motifini kullandı. 1905 senesinde Vincent van Gogh’un yapıtları Amsterdam’da sergilenmesinden sonra popüler olunca ondan esin aldı. Bu süreçte Mondrian fotoğraflarında detayları olabildiğince eksiltiyor ve sembolizm tesirinde ilerliyordu. Kompozisyonlarının çoğunda gelişim, olgunlaşma ve çürümeyi anlatmak için hava, ağaçlar ve sudaki yansımalara ver veriyor ve bitkilerin yaşam döngüsüne odaklanıyordu.
Modernist fikirlerin genç Hollandalı sanatçılar arasında rağbet görmesiyle Mondrian bir nesneyi dağılıp daha sonra onu soyutlayarak tekerrür birleştiren kübizmle tanıştı. Özellikle Pablo Picasso ve Georges Braque’ın yapıtlarından etkilendi. Mondrian’ın modernizme olan alakası onu avangarda yönlendirdi ve 1912 senesinde bu hareketin en yaygın olduğu yer olan Paris’e gitti. Sonrasında Hollanda mirasından kopup Fransızca telaffuza yöneldiğini göstermek için soyadındaki ikinci “a” harfini attı.Piet Mondrian 1872 - 1944
Paris’te Mondrian 1912 senesinden 1917 senesine kadar kübizmden etkilendiği yarıyıla adım attı. Kübizmin bir nesneyi geometrik parçalara ayırmasından derinden etkilenmiş olan Mondrian, daha sonraları daha ileri bir soyutlamanın peşine düştü. Çarpıklık kapsamayan biçimler ve düz çizgilerle soyut formları sadeleştirmenin yollarını arıyordu. Buradaki emeli natürel nesnelere müteveccih çağrışımlardan tamamı ile kurtulmaktı.
1914 senesinde Mondrian, sıhhati makûsa giden babasını ziyaret etmek emeliyle Hollanda’daki ailesinin yanına döndü. O sırada Bcerahatçi Dünya Savaşı başladığı için Paris’e geri dönemedi ve 1919’a kadar Hollanda’da kaldı. Bu sırada Hollandalı ressam ve mimar Theo van Doesburg ile çalışarak sanat tekniklerini iyice geliştirdi. Birlikte geliştirdikleri yeni bir sanat teorisini, van Doesburg’un 1917’de kurduğu De Stijl Üslup isimli mecmuada ana hatları ile açıkladılar. Mecmuanın adı Mondrian’ın yazdığı muhtelif sınamalarla anlattığı teoriyle eşanlamlıydı.
De Stijl hareketi yalnızca ressamlar için değil mimariden mobilya tasarımı, şiir ve tipografiye kadar uzanan muhtelif sanat dallarına uygulanabilecek bir düşünceydi. Bu düşüncenin prensipleri, en temel seviyeye inecek kadar sadeleştirilmiş görsel unsurlar şansına bütün fotoğraflar temsilleri yalanlıyordu. Bahsedilen görsel unsurlar ise düz yatay, dikey çizgiler ve siyah, beyaz, gri ile birlikte ana renklerdi. Felsefi olarak buradaki emel, kumpas ve uyumun bir ifadesini yaratmaktı. Bu amaca da yalnızca “evrensel” bir sanat diline göre varlık kazanacak biçimde ifadeyi soyutlamakla ulaşılabilirdi
Mondiran Paris’e geri döndüğünde De Stijl hareketi Hollanda’da yaygınlaşmıştı, ancak henüz yurtdışında fiilen bilinmiyordu. Mondrian’ın emeli bu sanat teorisini sanat dünyasıyla paylaşmaktı ve bu emelle 1920 senesinde Le Neo-plasticisme isimli kitabını yayımladı. Burada De Stijl hareketinden Yeni-Plastisizm ya da “yeni plastik sanat” diye söz ediyordu. Buradaki “plastik” terimi kendisinin inşa ettiği sanatsal unsurlara ve bu unsurların yarattığı ritimlere işaret etmektedir.
Mondrian’ın yapıtları Almanya, Paris ve Hollanda’da kumpaslı sergiler açması sebebiyle iyice bilinmeye başlandı. 1926’da ABD’de fotoğraflarını ilk kere sergiledi. Bu sayede başarısına başarı kattı, Amerikalı koleksiyoncular onun eserlerinin ve fikirlerini takip etmeye başladılar. Yeni-Plastisizm üzerine yazdığı sınamalarının İngilizce yayımlanması ile Amerikalı okurlar onun sanat teorisine doğrudan ulaşabildiler. Nazi Almanya’sı ile savaş tutuşması ve yapıtları Nazi yöneti tarafından menedilince New York onun için riskten uzak yaşayabileceği bir barınak oldu. Kültür ve ritim yuvası olan bu şehir, ondaki sanatsal madeni parlattı.
Mondrian hiç evlenmedi, ancak çok geniş bir dost ve tanıdık etrafına sahipti. Sanat kariyeri sayesinde de zengin olmuştu. 1944 senesinde zatürreeden can verdi ve ertesi gün yapılan anma merasimine 200 ortamında ziyaretçi katıldı. Günümüze kadar Mondrian’ın sanatı dünya çapında popüler kültür içinde itibar görmüş ve ikonik bir statü kazanmıştır. 1937 tarihli “Sarı, Mavi ve Kırmızıyla Kompozisyon” isimli eseri gibi en ünlü tabloları Tate Çağdaş, Philadelphia Sanat Müzesi ve Met gibi büyük müzelerde görülebilir.
Bazı Ehemmiyetli Yapıtları
Plaja Bakış Domburg .Piet Mondrian 1872 - 1944Kompozisyon No 05
Dört Çizgi ve Grili Kare
Kahverengi ve Grili Kompozisyon
Renk Alanlı Oval Kompozisyon
Mavi Kırmızı ve Sarılı Kompozisyon
Kırmızı Sarı ve Mavili Kompozisyon

Bibliyografi:
https://tr.wikipedia.org/wiki/Piet_Mondrian
Grzymkowski, E. 2019, “Sanat 101”, Say Yayınları.
https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-m/mondrian-piet/piet-mondrian-hayati-ve-yapıtları/

Yazar: Gizem Şıdım

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ
maltepe escortümraniye escort