Site Rengi

BilgiliUsta.com | Aradığınız Her Bilginin Adresi.

Michelangelo Hakkında Öğrenmediğimiz 9 Reel

  • 07 Nisan 2021
  • Michelangelo Hakkında Öğrenmediğimiz 9 Reel için yorumlar kapalı
  • 102 kez görüntülendi.

Rönesans sanatçıları dendiğinde kuşkusuz ilk akla gelenlerden biridir Michelangelo. Eserleriyle yalnızca ülkesi olan İtalya’da değil aynı zamanda tüm dünya ülkelerinde şöhret kazanmış olan bu şöhretli sanatçının hakikatinde tek bir ünvanı yoktur. Ressam, heykeltıraş ve mimar olan Michelangelo Buonarroti, 6 Mart 1475’te İtalya’nın Caprese şehrinde doğdu. 70 senelik bir kariyeri süresince, Avrupa’nın önde gelen “Rönesans Adamları” […]

Michelangelo Hakkında Bilmediğimiz 9 Gerçek

Rönesans sanatçıları dendiğinde kuşkusuz ilk akla gelenlerden biridir Michelangelo. Eserleriyle yalnızca ülkesi olan İtalya’da değil aynı zamanda tüm dünya ülkelerinde şöhret kazanmış olan bu şöhretli sanatçının hakikatinde tek bir ünvanı yoktur. Ressam, heykeltıraş ve mimar olan Michelangelo Buonarroti, 6 Mart 1475’te İtalya’nın Caprese şehrinde doğdu. 70 senelik bir kariyeri süresince, Avrupa’nın önde gelen “Rönesans Adamları” arasında efsanevi bir ün kazandı ve krallar arasında çok büyük bir ün kazandı. Hem ulus hem de cemiyetin üst seviye insanlarının hayranlığını kazandıran Michelangelo’yu ne kadar tanıyoruz? Zeki bir huyu olan Michelangelo, dünyanın en şöhretlilerinden “David”, “Pieta” ve Sistine Şapeli’nin tavanı dahil olmak üzere birkaç şaheser hazırladı. Yalnızca mimari yapıtlarıyla değil yaptığı fotoğraflarla da yarıyılının sanat algısının çok üzerinde efsaneleşen yapıtlar ortaya koymuştur. Yalnızca Michelangelo’nun heykeltraşlığını değerlendirecek olursak ciltlerce kitap yazmamız gerekir. İşte bu derece efsaneleşen bir sanatçıya sahip olduğumuz için dünyaca çok bahtlıyız. Doğumundan vasati 540 sene sonra genellikle “İlahi beceriyi olan sanatçı” olarak adlandırılan ve bu adlandırılmanın da pek yanlış olmadığı büyük sanatçı hakkında dokuz donakaltıcı hakikatleri bilelim.

1. Gençken Bir Rakibi Tarafından Burnu Kırıldı

Genç yaşlarında eğitim almaya çok düşkün olan Michelangelo, daha çok minikken, tüm Avrupa’nın en ehemmiyetli sanat işverenlerinden biri olan Lorenzo de ‘Medici’nin evinde yaşamak ve okumak için sevk edildi. Daha o yaşta bu kadar hoş bir eğitime başlaması dostları arasında çok ünlenmesine neden oldu ufak Michelangelo’nun. Emin bir zaman sonra Michelangelo ve dostları hemen hemen her gün bu sebepten dolayı münakaşaya girişmişlerdir. Bu kadar naif yapıtları dünya sanatına kazandıran Michelangelo aynı zamanda fit fiziğiyle de dikkat toplamaktaydı. O daha ufak bir çocukken Pietro Torrigiano isminde bir genç rakibi, Michelangelo’nun üstün marifetlerinden ve belki de bariz dilinden dolayı hiddete bürünmüş ve burnuna kalıcı zarar vazgeçecek kadar eforlu bir yumruk attı. Atılan bu yumruktan sonra Michelangelo’nun burnu çok makûs bir biçimde kırıldı. Kırık rehabilitasyon edildikten sonra ise burnu yamuk kaldı. Torrigiano daha sonra, hareketinden pişman olmadığını, aksine vefatına kadar ona kendini anımsatacak bir armağan vazgeçtiği biçiminde açıklama yaptı.

Michelangelo Hakkında Bilmediğimiz 9 Gerçek2. Yapıtine Sahte Denildi

Kariyerinin başlarında, Michelangelo, daha önceki Yunanlıların stilinde artık kayıp bir aşk yaradanı heykelini yapmaya karar verdi. İşi tamamladıktan sonra, işvereni Lorenzo di Pierfrancesco de ‘Medici, Michelangelo’ya detaylı bir uyuşma önerdi. Medici, yaptığı bu yapıtı Roma’ya yollayacağını ve orada antik yapıtlarla ilgilenen birine satacağını bildirdi. Michelangelo Roma’ya gitme fikrine bayılmıştı. ” Michelangelo, sham cupid isimli heykeli, Kardinal Raffaele Riario’ya yakın tarihte kurtarılmış bir arkeoloji şahanesi olarak satıldı. Kardinal Riario daha sonra dolandırıcılığa dair dedikodular duydu ve parasını geri aldı, ama Michelangelo’nun maharetleri onu Roma’ya bir buluşma için davet ettiğinden çok etkilendi. Genç heykeltıraş, önündeki birkaç sene süresince Roma’da kalacak ve en sonunda “Pieta” yı canlandıracak bir heykel hazırlayacaktı. Bu hadise hakikatinde Michelangelo’nun kariyerinde bir dönüm noktasıdır. Zira Roma’da kalmak kariyerinde çok üst seviye yapıtlar çıkarmasına ve çıkardığı bu yapıtları daha çok sanatseverle buluşturabilmesine ihtimal sağlayacaktı.

3. Şöhretli Yapıti “David” i Atılmış Mermer Bloktan Oymuştur.

Michelangelo yalnızca mermeri oyarak ortaya çıkardığı sanat şahaneleriyle değil aynı zamanda heykelleri için seçtiği farklı mermerlerle de şöhretliydi. Değişik heykeltraşlardan çok daha farklı mermerleri seçer, işlemesi çok güç mermerleri ustalıkla işlerdi. Ancak şöhretli “David” heykeli için, değişik sanatçıların işe yaramayacağı düşünülen bir bloğu kullandı. Bu ele geçirdiği dev mermer levha 40 sene evvel Floransa Katedrali için planlanmış bir dizi heykel olacaktı. Fakat daha sonra mermerin yeterince hoş olmadığı düşünülmüş ve başka bir mermer kullanılmıştır. Bu hadiseden 40 sene sonra Michelangelo o heykeli bulup şöhretli yapıtı David’i oymaya başlamıştır. 1501 senesinde bu mermerle çalışmaya başladığında ona çılgın gözüyle bakan değişik heykeltraşlar o mermerden hoş bir yapıt çıkmayacağına son derece muhakkaklardı. Fakat, Michelangelo neticede atılan bloğu en parlak çalışmalarından biri haline getirdi, ancak “David” in son incelemeleri, taşlarının niteliğinin, bir hayli mermer heykelden daha süratli bir oranda bozulmasına neden olabileceğini ortaya çıkardı.

Michelangelo Hakkında Bilmediğimiz 9 Gerçek4. Dokuz Farklı Katolik Papa İçin Yapıtler Planladı

Michelangelo, 1505’deri başlayarak, Papa ll. Julius’den IV Pius’e kadar dokuz ardışık Katolik papa için çalıştı. Vatikan’da neredeyse çalışmadığı bölge kalmayan Michelangelo papalık yatağı için ziynet düğmeleri hazırlanmadından Sistine Şapeli’Nin tavanını boyanmasına kadar neredeyse her noktasını değmiştir. Michelangelo’nun mukaddes işverenleriyle olan ilişkileri her zaman güzel değildi. Gayretçi Pope Julius II ile özellikle dikkatsiz bir ilişkiye sahipti ve bir zamanlar Leo X için mermer bir cephede üç sene çalışarak yalnızca Papa’nın projeyi aniden iptal etmesine neden oldu. Sanatçı daha sonra değişik papalarla daha neşeli ortaklıklar kurdu ve kilise yetkililerinin çok rakamda üryan figürünü yakışıksız bülten ettikten sonra “Son Yargı” isimli çalışmasını korunan Papa III. Paul onu şöhretli bir şampiyon olarak duyurdu. Özellikle o yarıyılın Avrupası’nda sanatta baskının çok sezilmesine ve kendisinin de her baskıya ses çıkarmasına rağmen yaptığı mükemmel yapıtlar ve daha hoşlarını yapabilme olasılığı Michelangelo’ya bir nevi dokunulmazlık sağlamıştır. Zira yapıtlarıyla yalnızca kendi ismini değil tüm dünya heykelciliğinde ülkesinin de ismini duyurmuştu. Michelangelo’nun yapıtlarını analize dünyanın farklı yerlerinden insanlar geliyor, papa da o surattan Michelangelo’ya çok baskı yapamıyordu.

5. En şöhretli yapıtlarından kimilerine kendi benzerine ilave etti.

Michelangelo, yapıtlarını çok imza atan bir insan değildi ve hatta bir hayli şöhretli yapıtına da imza atmamıştır. Ancak kendi suratındaki stilize davranışları tasvir etmeyi hoşlanan Michelangelo heykellerinde kendi suratından çok etkilendi. Fakat bu kendinden esinlendiği yapıtları heykelin içerisine öyle bir yediriyordu ki dışarıdan çok da net emin olmuyordu kendi surat çizgilerine benzediğini. Bu saklı kendinden portrelerden en şanlısı, 1541 Sistine Şapeli freskinde bulunan “Son Yargı” yapıtında yer alır; St. Bartholomew, suratının sanatçınınki gibi görünen bir yüzgeçli cildin bir parçası olduğunu farketti. Michelangelo, yapıtında kendi suratını işleyerek kendini güya Florentine Pieta’da Saint Nicodemus olarak gösterdi ve sanat tarihçileri, “St. Peter Çarmıhası” freskinde yapıtının kendisi olduğunu çok geç farketmişlerdir. Her mevzuda farklı olmayı muvaffak olabilen Michelangelo yapıtlarını imza atmayıp suratını kendine benzetmesiyle de farklı bir imza kavrayışını ortaya koydu.

Michelangelo Hakkında Bilmediğimiz 9 Gerçek6. Floransa İçin Surlar Planladı

1527 senesinde yerli ulus Floransa’daki iktidarı elinde bulunduran Medici ailesini devirdi ve yerine cumhuriyetçi bir hükümet kurdu. Medici Pope Clement VII’nin vazifesinde olmasına karşın, Michelangelo cumhuriyetçi kanadı destek ver ve şehrin surlarının rejisörlüğünü üstlendi. Üstlendiği her iş gibi bu işi de çok ciddiye alan Michelangelo surlar için gözetleme kuleleri planladı, surların geliştirilmesi için kapsamlı çizimler yaptı ve hatta surların duvarlarını araştırmak için etraftaki köylere seyehat etti. Tasarımları daha sonra Papa’nın eforları şehri geri almaya geldiğinde ehemmiyetli bir mani olduğunu ispatladı ve Floransa 1530 Ağustos’unda düşmeden evvel abluka etme altında 10 ay yaşadı. Medici Pope Clement VII, bu yaptıklarından dolayı Michelangelo’yu basitçe alçak olarak değerlendirebilirdi. Fakat bütün tersini yaptı ve Michelangelo’yu tekerrür işe aldı. Sanatçının Medici idaresindeki Floransa’daki yapıtları serinkanlı kaldı, ve Papa 1534’te can verdiğinde, Michelangelo Roma’ya dönmek için şehri terk etti. Bu dönemki serinkanlılığın ise Michelangelo’nun tekerrür ayaklanmacılarla ortak iş yapmasından korktuğundan Medici Pope Clement VII tarafından yapılan baskı olduğu düşünülüyor. Bu yarıyıldaki yapıtlarının hoş olmadığını kendisi de farkettiğinden ilk fırsatta kendini daha da süratli geliştirebileceği bir yer olan Roma’ya attı.

7. Çok Galibiyetli Bir Şairdi

Michelangelo en çok görsel sanatçı olarak öğrenilir, ancak günümüzde de hala yapıtları alakayla okunan saygıdeğer bir mektup adamıydı. Kariyerinin çoğunda heykeltraşlık yapan Michelangelo bir yarıyıl da madencilik yaptı. Michelangelo’nun şiiri, geniş bir kelimden oyunundan faydalanır ve seks ve ihtiyarlamadan bahseder. Şiirlerinde yaptığı kelime oyunlarıyla o yarıyıl emsali görülmemiş bir yazım tekniğiyle şiirlerini kaleme aldığını söyleyebiliriz. Bu yapıtların hiçbiri hayatı süresince resmen yayınlanmamış olsa da, Roma’nın 16. asır edebiyatı arasında yaygın bir şekilde geziyorlardı ve bestekarlar da kimilerini müziğe dahi koyuyorlardı. Yapıtlerini kendi yaşamı süresince neden yayımlamak istemedi bilinmeyen ama 16. Asırdan günümüze kadar olan yarıyılda hala İtalya’nın ehemmiyetli şairleri arasında Michelangelo’nun adı anılmaktadır. Buradan da çıkaracağımız netice Michelangelo’nun elini attığı her işi hakkıyla yapmasından kaynaklı şiirleri de heykellerindeki gibi iç duygularını yansıtan birer nesnelerdi.

Michelangelo Hakkında Bilmediğimiz 9 Gerçek8. Can Verdiği Haftaya Kadar Çalışmaya Devam Etti

Michelangelo bütün bir çalışma aşığıydı. En faal senelerinin çoğunu Vatikan’daki Aziz Petrus Bazilikası’nın imalinde geçirmesine rağmen vefatına kadar durmadan arı gibi çalışmıştır. Çok ihtiyarladıktan ve inşaat sahasına gidemeyecek hale geldiği vaziyette dahi dışarıdan ya da yaptığı çizimlerden işi sorgulamış ve tasarımları güvendiği ustabaşılar aracılığını sorgulamıştır. Natürel ki mükemmel bir mimar olan Michelangelo’nun gönlündeki en büyük sanat heykeltraşlıktı. Can Verdiği haftaya kadar evinde heykeltraşlığa devam etti Michelangelo. 88 yaşında can vermeden yalnızca birkaç gün evvel hala Meryem Ana’nın kollarında İsa’yı betimleyen güya “Rondanini Pieta” üzerinde çalışıyordu. Bir Hayli sanat tarihçi bu yapıtın mükemmel olabilecek bir yapıt olduğunu düşünüyordu. 88 yaşında olması nedeniyle tamamlamaya zamanı yetmediğinden bir umutla başladığı son heykeli yarım kaldı. 88 gibi yarıyılına göre çok büyük bir yaşta ölüm eden Michelangelo bu uzun yaşamı süresince rakamsız yapıt kazandırdı. Bu yapıtlarını ortaya çıkartmasındaki en büyük iki etmenden birisi ucu bucağı olmayan iç dünyasını dışarı yansıtmayı muvaffak olabilmesiyken bir değişiği ise durmak ve yorulmak öğrenmeden çalışmasıydı.

Michelangelo Hakkında Bilmediğimiz 9 Gerçek9. En Şöhretli Yapıtlerinden İkisi Vandalizmin Kurbanı Olmuştur

1972’de, Laszlo Toth isimli us balansı bozuk olduğu söylenen bir jeolog St. Peter Bazilikası’nda bir parmaklık fırlattı ve Michelangelo’nun şöhretli yapıtı “Pieta” dene bir çekiç attı. Atak sonrasında Madonna’nın burnunu, ön kolunu, göz kapağı ve peçesinin bir kısmını kırıldı. Keşmekeşten yararlanan bir Amerikalı turistin ise heykelin parçalarını kaçırmaya çalıştığı ise Vatikan tarafından göderilen onarım takımlarınca fark edildi. “Pieta” nın nihayet tekerrür sergilenmesi için 10 aylık bir onarım periyodu geçirildi. Bu şöhretli yapıt günümüzde kırılmaz sırça bir katmanın arttan araştırılabilmektedir. Bu hadiseye eş bir başka hadise ise 1991 senesinde bir vandalın bir değişik şöhretli yapıtı ”Davut” un sol ayak parmağının bir parçasını kırmasıyla yaşandı. Bu heykel de onarımdan sonra üst seviye gözetmeye alındı. Bu kısmetsiz vandallıklara karşın yapıtlar hoş bir biçimde onarıldı. Bu pahabiçilmez yapıtların yağmalanması çok makûs bir deneyim olsa da 500 sene evvel yapılan bu yapıtların çoğunun sapasağlam varlığını sürdürmesi de Michelangelo’nun yalnızca tasarımda değil dayanıklılıkta da bir akılda olduğunu deliller kalitededir.

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ