Site Rengi

BilgiliUsta.com | Aradığınız Her Bilginin Adresi.

Mağara Kinayesi: Reel Nedir?

  • 13 Nisan 2021
  • Mağara Kinayesi: Reel Nedir? için yorumlar kapalı
  • 149 kez görüntülendi.

Platon’un Devlet adlı kitabındaki yazıları arasında en ehemmiyetli olanı Mağara Kinayesi olarak öğrenilen kısımdır. Platon bu kısımda insanlık vaziyeti ile alakalı düşüncelerini ve bunların hakikatlikle olan ilişkisini bir tam halinde sembolik olarak anlatır. Güneş ışığının bahsi geçen mağaranın içine sızmasına mani olacak uzunlukta bir geçit ile dış dünya ile irtibat kuran dev bir mağara hayal […]

Mağara Alegorisi: Gerçek Nedir?Platon’un Devlet adlı kitabındaki yazıları arasında en ehemmiyetli olanı Mağara Kinayesi olarak öğrenilen kısımdır. Platon bu kısımda insanlık vaziyeti ile alakalı düşüncelerini ve bunların hakikatlikle olan ilişkisini bir tam halinde sembolik olarak anlatır.
Güneş ışığının bahsi geçen mağaranın içine sızmasına mani olacak uzunlukta bir geçit ile dış dünya ile irtibat kuran dev bir mağara hayal edin. Bu mağaranın içerisinde yalnızca kol ve bacaklarından değil kendilerini bile göremeyecek bir biçimde boyunlarından duvara başlanmış olan bir dizi tutsak hayal edin. Bu tutsaklar arkaları mağaranın içine dönük olarak karşıda bulunan duvara bakmaktadırlar. Görebildikleri duvardan ibarettir ve tam yaşamlarını bu vaziyette olduğunu düşünsünler. Arkalarında yanan parlak bir ateşi bir duvardan dolayı öğrenemesinler, bu duvarın diğer yanında başka bir deyişle mağaranın girişinde bir şeyler taşıyan insanlar olsun. Bu insanların gölgeleri ateş dayanağı ile mahkumların bulundukları duvara düşer ve sesler de aynı biçimde duvardan yansıyıp mahkumların kulağına kazanç. Platon mahkumların bu noktada idrak edebildikleri tam varlıkların bu gölge ve ekolardan ibaret olduğunu söylemektedir. Mahkumlar bu vaziyette var olan tam reelliği gölge ve ekolarda arayacaklardır. Aralarında geçen tam konuşmalar bu asıllıktan öteye gidemeyecektir.
Şayet mahkumlardan bir tanesi iplerini çözerek kurtulabilirse kafası allak bullak olacak ve çok uzağa gidemeden gölgelerin bulunduğu o reelliğe başka bir deyişle kavradığı ve bildiği dünyasına geri dönecektir. Zira şayet mağaradan çıkarak aydınlığa erişir ise sersemleyecek ya da âmâ olacaktır. Nesneleri görmesi ya da kavraması uzun bir süreç gerektirecektir. Ama sonrasında bu dünyaya yaşamaya alışırsa mağaraya döndüğünde karanlıktan dolayı geçici âmâlık yaşayacaktır. Yaşadıklarını öteki mahkumlara anlatmaya çalışırsa dilleri gölge ve akustikler üzerine kurulan bu insanlara anlaşılmaz bir asıllık gibi gelecektir.
Mağara Alegorisi: Gerçek Nedir?Bu kinayeyi kavramanın en hoş yolu insanları vücutlarına hapsolmuş, kendi benliğinin şuuruna varamayan varlıklar olarak idrak etmekten geçer. Yaşantıladığımız şeyler asıllık değil, kafamızda planlanan şeylerdir.
Daha bilimsel bir açıdan bakılırsa;
Mağara 3 ebatlı olan bir dünyayı, zincir ya da ipler ise 5 duyuyu simgeliyor diyebiliriz. Gölgeler ise bu 5 duyu uzvu ile idrak edilen hudutlu reelliği temsil etmektedir. 5 duyu insanları cihanda sınırlıyor. Dinlenen frekans aralığı, görülen renk çeşitleri bunların en kolay misalleridir. Platon’un bu kinayesini değişik bir şekilde açıklamak için Matrix filmi ile bağdaştırabiliriz. Matrix filminde de insanlar kendi hakikatliklerini ya da yosunu seviyelerini yaşamaktadırlar. Hatta aslı öğrenmesine karşın geri dönmek isteyen bir kişilik dahi vardır.

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ