Site Rengi

BilgiliUsta.com | Aradığınız Her Bilginin Adresi.

Etik Terbiye Felsefesi

  • 27 Mart 2021
  • Etik Terbiye Felsefesi için yorumlar kapalı
  • 117 kez görüntülendi.

Terbiye felsefesi bireylerin tavır örüntülerinden yola çıkarak cemiyet tarafından kabul edilen terbiye kaidelerinin ele alındığı felsefenin alt dalıdır. Terbiye felsefesinde en ehemmiyetli nokta hangi tutumun edepli olup olmadığı değil, ahlaki eylemlerin emelinin ne olduğu, kâinatsal terbiye kanununun var olup olmadığı gibi kâinatsal konulardır.Şayet var olan kaideler tüm insanlar için ele alınıyorsa buna etik, muhakkak bir […]

Etik Ahlak FelsefesiTerbiye felsefesi bireylerin tavır örüntülerinden yola çıkarak cemiyet tarafından kabul edilen terbiye kaidelerinin ele alındığı felsefenin alt dalıdır. Terbiye felsefesinde en ehemmiyetli nokta hangi tutumun edepli olup olmadığı değil, ahlaki eylemlerin emelinin ne olduğu, kâinatsal terbiye kanununun var olup olmadığı gibi kâinatsal konulardır.Şayet var olan kaideler tüm insanlar için ele alınıyorsa buna etik, muhakkak bir cemiyet için geçerli ise terbiye kaideyi denilmektedir.Misalin yemeğe büyüklerin evvel başlaması terbiye kaideyi iken, iyilik etiğin alanına girer.

Terbiye Felsefesinin Esas Kavramları

İyi: Terbiye felsefesinin en esas kavramlarından biridir. İyi cemiyet tarafından kabul edilen ve güzel karşılanan, bireyin yapması gereken tutumların kaliteyidir.
Misalin, Platon’a göre iyi, en müthiş ideadır.
Makûs: Terbiye felsefesinde iyi tutumların karşıtıdır. Makûs tavırlar cemiyet tarafından güzel karşılanmayan, yapılmaması gereken tavırlardır.
Erdem: Erdem genel olarak tüm cemiyetlerin iyi olarak nitelendirdiği kavramlardır. İçtenlik, cömertlik, edep… gibi kavramlar fazilettir.
Sorumluluk: Bir bireyin yapıp ettiklerinin tavırlarının neticesini evvelden öğrenmesi ve kabul etmesidir. Misalin bir hocanın ders anlatması onun mesullüğü, talebenin ise dersi dinlemesi, sual çözmesi onun mesullüğüdür. Cemiyet bulunduğumuz statüye göre bizden muhakkak tutumları yerine getirmemizi ister.
Serbestlük: Bireyin iyi ya da makûs olan tavırlardan hangisini seçeceğine karar verme gidişatıdır. Burada ehemmiyetli olan bireyin kendi istemiyle tercih yapmasıdır.
Vicdan: Bireyin iç idrakidir. Yaptığı tutumların doğru ya da yanlış olduğunun şuuruna varmasıdır. Misalin yapılan tutumun iyi ya da makûs olduğunun iç yetiyle tanımlanmasıdır.
Terbiye Kanunu: Cemiyetsel kabullere sabrederek uyulması lüzumlu görülen terbiye kaideleridir.
Ödev: Sorumlulukla çok eş. Ödev bireyden beklenenin yanı gizeme uyulması gereken kaideleri de içerir.

Etik Ahlak FelsefesiAhlaki Eylemin Emeli Nedir?

Mutluluktur: Platon ve Aristoteles
Hazdır: Epiküros ve Aristippos
Ödevdir: Kant
Yararcılıktır: J.S. Mill, J. Bentham

Fert Ahlaki Eylemde Bulunurken Serbest Müdür?
Feylesoflarca çokça tartışılan bu mevzuya 3 değişik yaklaşım geliştirilmiştir.
Determinizm: Ferdi ahlaki eylemlerde bulunurken serbest olmadığını aile, cemiyet, mektep gibi etrafsal etmenlerin tesirli olduğunu korunmuştur.
İndeterminizm: Ferdin ahlaki kararlarda tamamen serbest olduğunu, eylemi yapıp yapmamak kendi seçimi olduğunu korunmuşlardır.
Otodeterminizm: Birey kendini ne kadar geliştirebilirse o kadar serbest ve edepli olur. Bireyin edepli olması ile hürlüğü paralel olarak ilerler.

BİREY VİCDANI KARŞISINDA EVRENSEL TERBİYE YASASI VAR MIDIR? 1. Kâinatsal Terbiye Kanununu Kabul Edenler

1.Utulitarizm Bereketçilik:

J.S.Mill ve J.Bentham’a göre bireye fayda sağlayan her şey ferdin emelidir. Fert şayet kendi çıkarını sağlıyorsa pragmatizm, cemiyetsel bir çıkarı mevzubahisi ise utulitarizm başka bir deyişle cemiyetsel fayda mevzubahisidir. Fayda sağlayan her şeyin de mutluluk verdiğini korunan utulitaristlere göre kâinatsal terbiye kanunu vardır.

1. Entuisyonizm Sezgicilik:

Ahlaki eylmler iyi ya da makûs olarak ele alınır. İyi ve makûs ise ancak sezgiler yoluyla anlaşılır. Bu sebeple H.Bergson’a göre karar verme vaziyetinde birey vicdanının ve sezgilerin tesirli olduğunu korunur.

Usçuluğun da temsilcisi olan de Sokrates ise cihansa terbiye kanunu ile en iyi olanın bilgi sahibi olmak olduğunu korunan Sokrates’e göre ise bilgi de edep de kâinatsaldır.

İdelar: Platon en iyi olanın iyi ideası olduğunu ve iyi olan her şeyin de nezaketle temellendirilesi görüşüne özümser. Ahlki hayat iyi ideasına uygun yaşamaktır.

2. Kâinatsal Terbiye Kanununu Yalanlayanlar:
BereketçilikPragmatizm
Pragmatiklere göre bireyin emeli fayda sağlamaktır. Fakat her fert kendi çıkarını düşünecesinden herkes için genel geçer olan kâinatsal terbiye kanunu yoktur.

Egoizm ben sevgisi: Şahısları yönlendiren gerçeğinde onların ben sevgisidir. Bencilik olarak adlandırılan egoizme göre birey ancak kendini hoşlanır ve kâinatsal değil, fertsel terbiye mevzubahisidir.

Anarşizm: Terbiye kaideleri ferde baskı uygulayan ve otorite uygulayan bir gidişattır. Bu sebeple kâinatsal terbiye kanunlarını yalanlar.

Etik Ahlak Felsefesiİmmoralizm: Nietzche’ye göre ananesel terbiye kanunlarının günümüzde geçerlilği yoktur. Fert bu kaidelere uymak istemez ve uymak zorunda kalır. Bu da ferdi iki suratlı yapar. Ahlk kanunları gerçeğinde ferdi yozlaştıran ve köle haline getiren kaidelerdir. Egzistansiyalizm Varoluşçuluk:
Bireyin serbestliğinin muhakkak hudutları vardır. Bireyin mesullüğü ve vicanı devreye girer. Kâinatsal değil, şahsi ahlaki bedeller mevzubahisidir. En ehemmiyetli temsilcisi ise J.P.Sartre’dir.

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ