Site Rengi

BilgiliUsta.com | Aradığınız Her Bilginin Adresi.

Empresyonizm İzlenimcilik Nedir?

  • 15 Ekim 2021
  • Empresyonizm İzlenimcilik Nedir? için yorumlar kapalı
  • 114 kez görüntülendi.
Empresyonizm İzlenimcilik Nedir?

İzlenimcilik olarak da öğrenilen Empresyonizm akımı 19. asırda Fransada beden bulmuştur. Akım ortaya çıktığı asırda tüm sanat dallarına tesir ederek varlığını bitirmiştir. İlk olarak fotoğrafla beraber alana çıkan İzlenimci fikir edebiyat dâhil tüm sanat dallarında boy göstermiştir. Akımın adı ise Claude Monet’nin ‘İzlenim: Gün Doğumu isimli tablosundan gelmektedir. İzlenimciliğin esasında dış dünyanın sanatçıda yarattığı tesir […]

3932_zlenim_tablosu

İzlenimcilik olarak da öğrenilen Empresyonizm akımı 19. asırda Fransada beden bulmuştur. Akım ortaya çıktığı asırda tüm sanat dallarına tesir ederek varlığını bitirmiştir. İlk olarak fotoğrafla beraber alana çıkan İzlenimci fikir edebiyat dâhil tüm sanat dallarında boy göstermiştir. Akımın adı ise Claude Monet’nin ‘İzlenim: Gün Doğumu isimli tablosundan gelmektedir. İzlenimciliğin esasında dış dünyanın sanatçıda yarattığı tesir uyumaktadır. İzlenimciler, hayatı, tabiatı olduğu gibi anlatmak yerine onların kendilerinde vazgeçtiği tesirlerle anlatırlar. Tabiatı, nesneleri, vakaları izlenimciler objektifliği bir kenara vazgeçerek ele alırlar. Empresyonizm bu istikametiyle Sembolizme benzetilebilir, ancak bütün olarak iki akımı birbiriyle aynılaştırmak yanlış olacaktır. İzlenimciler hayale karşı büyük bir ilgi duyarlar ve yapıtlarında soyut tasvirlere bolca yer vermektedirler.

Empresyonizmin Fotoğraftaki Temsilcileri:
* Auguste Renoir
* Claude Monet
* Van Gogh
* Cezanne
* Sisley
Empresyonizmin Edebiyattaki Temsilcileri:
* R. Maria Rilke
* Arthur Rimbaud
* Paul Verlaine
* James Joyce

Türk Edebiyatında Empresyonizm
Türk Edebiyatında İzlenimci olarak tarif edilebilecek bir şair yoktur. Ancak tamıyla olmasa da Empresyonizm çizgisine yanaşan bazı adlar yer almaktadır. Ahmet Muhip Dranas, Cahit Sıktı Tarancı gibi bazı ismimler İzlenimcilik akımına yatkın birkaç misal şiirleri bulunmaktadır. Bunun yanı gizeme Empresyonizmin Sembolizm ile eşliği zaman zaman Ahmet Haşim ve Cenap Şahabettini de İzlenimci çizgiye yanaştırmıştır.

SESLİLER

A kara, E ak, İ al, U yeşil, O mavi: sesliler,empresyonizm
Diyeceğim bir gün saklı doğumlarınızı da:
Karanlık koylara, kara sineklere eş A,
O amansız pis kokular üstünde fır dönerler.

Kır çiçeği, buğu, çadır beyazlığında E’ler,
Eş dik buzullar mızrağına, ak krallara;
Gülüşüne İ, hoşum kızıl dudakların, kana,
O pişman ayyaşlıklar içindeki, o hiddetler.

Etraflar U, yeşil denizlerin çalkantısı,
Suskunluğu onca otların, surat buruşuklarının
Bastığı alşiminin geniş alınlara damgasını;

Kutsal Borazan O, yaban çığlıklar, hengameler,
Meleklerden, acunlardan geçmiş suskunluklar
– Sen ey Omega, ey o mor ışığı Gözlerinin!

Arthur RIMBAUD, Tercüme: İlhan BERK

Sonbahar Günü

Yaradanım, bütün zamanı. Ne şatafatlıydı yaz.
Düşsün günışığına gölgen
ve rüzgâr okşasın meraları.

Yetişsin emîrinle sonbahar meyveleri de;
ulaştır erginliğe, bağışla,
birkaç sıcak gün daha; ve son tadı
akışsın besbelli şaraba.

Yuva kurmaz artık, yurtsuz olan.
Yalnızdır, yalnız kalır uzun zaman:
uykusu kaçar, okur, sarılır mektuplara ve yine
gezer durmadan huzursuz
dökülürken yapraklar yollara.

Rainer Maria RİLKE, Tercüme: M. Mahzun DOĞAN

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ