Site Rengi

BilgiliUsta.com | Aradığınız Her Bilginin Adresi.

Batı Tiyatrosu ve Cinsleri

  • 22 Nisan 2021
  • Batı Tiyatrosu ve Cinsleri için yorumlar kapalı
  • 78 kez görüntülendi.

  1. Tragedya Facia • Kökeni Daha Önceki Yunan edebiyatına dayanır. Klasisizm akımının tiyatro cinsidir. • Seyircilerin fobi, acıma gibi duygularının sevindirilmesi ile makûs isteklerinden temizletilmesi sağlanır. katharsis • Mevzu olarak tarih ve mitoloji seçilir. Şahıslar elit şahıslar, yaradanlar, tanrıçalardır. • Dil olarak muhteşeme yakın bir dil kullanılmaya itina gösterilmiştir. • Yapıtlarda üç birlik kaidesine uyulur. […]

 Batı Tiyatrosu ve Türleri 1. Tragedya Facia
• Kökeni Daha Önceki Yunan edebiyatına dayanır. Klasisizm akımının tiyatro cinsidir.
• Seyircilerin fobi, acıma gibi duygularının sevindirilmesi ile makûs isteklerinden temizletilmesi sağlanır. katharsis
• Mevzu olarak tarih ve mitoloji seçilir. Şahıslar elit şahıslar, yaradanlar, tanrıçalardır.
• Dil olarak muhteşeme yakın bir dil kullanılmaya itina gösterilmiştir.
• Yapıtlarda üç birlik kaidesine uyulur. Üç birlik kaideyi, aynı vakanın aynı mekânda ve aynı zamanda asıllaşmasıdır.
• Vakanın yirmi dört saat içinde geçmesi gerekmektedir.
• Kuramını Aristo Poetika adlı yapıtında yapmıştır.
• En ehemmiyetli temsilcileri Racine ve Corneile’dir.

2. Komedya
• Köken olarak daha önceki Yunan edebiyatına dayanır.
• Bireylerin, hadiselerin gülünç unsurlarla anlatılması esasından katlanır.
• Komedyalar da üç birlik kaidesine göre yazılmıştır.
• Şahıslar günlük yaşamda yer alan sıradan bireylerdir.
• Dil kaba, yer yer argo ifadelerle doludur.
Komedya Çeşitleri
Kişilik Komedyası: Her yerde tesadüfülen insan hatalarını anlatır. Moliere- Pinti
Töre Komedyası: Cemiyetin bozuk doğrultularını hicveden komedyadır. Şinasi- Şair Komedyası, Moliere
Entrika Komedyası: Güldürü emeliyle yazılan ve donakaltıcı rastlalara yer verilen komedyalardır.

3. Dram:
• Komik gidişatları, dokunaklı hadiselerle, ince ve hoş hadiselerle iç içe anlatan tiyatro cinsidir. 18. yy.’ın sonlarında romantizmle ortaya çıkmıştır.
• Dram tiyatrosunda şahıslar cemiyetin her katmanından olabilir. Soylular, millet, dilenciler hep iç içedir.
• Üç birlik kaidesine uyulmaz.
• Dokunaklı, komik, hoş ya da çirkin özellik taşıya her vaka dramın mevzusu olabilir.
• En ehemmiyetli temsilcisi Shakespeare’dir.
4. Melodram:Batı Tiyatrosu ve Türleri
• XVIII. yy’da Fransa’da yaygınlık kazanmıştır.
• Müzikal arka tasarıyla birlikte düz konuşmanın da kullanıldığı oyunlardır.
• Gilbert de Pixécourt ortaya çıkarttı.
• Felaketin yozlaşmış halidir.
• Beden kullanılır. Pandomime ait ögeler vardır.
• Devrimci bir ruha sahiptir.
• Fert ehemmiyetlidir. Fransız İhtilali’nin ruhunu yansıtır.
5. Epik Tiyatro:
• Siyasal emellidir. Bertolt Brecht kurmuştur.
• Marksist özellik gösterir.
• Göstermecidir. Seyirciyi de oyuna katar.
• Ehemmiyetli olan seyircinin meseleleri denetlemesidir.
• Yabancılaştırma estetiği kullanılır.
• Neden-netice ilişkisi yoktur.
• Projeksiyon ve film makinası gibi gereçlerden faydalanılır.
6. Saçma Tiyatro:Batı Tiyatrosu ve Türleri
• II. Dünya Savaşı’ndan sonra ortaya çıkmıştır.
• Absürtlük ön tasarıdadır.
• Umutsuzluk havası bu tiyatronun doğmasına neden olmuştur.
• Hayatın tersliği, umutsuzluk, vefatlar, kurtuluş umudu, dağılınmışlık genel temalardır.
• Sebepsellik ve mana yoktur.
• İrtibatsızlık ve yabancılaşma ön tasarıdadır.
• Karşı-tiyatro/reyin/kahraman
• hikaye yoktur.
• Samuel Beckett, Arthur Adamov, Jean Genet, Jean Tarieu

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ